יום רביעי, 7 באוגוסט 2013

היריון והמלטה - כלבות

חוויות ההיריון וההמלטה אצל חיית המחמד הינן חוויות משמחות ומרגשות לבעלים.
אם החלטתם לאפשר לכלבתכם להיכנס להריון ישנם מספר דברים חשובים שכדאי שתדעו.
הדבר החשוב ביותר הוא לדאוג לפני הזיווג כי לכל הגורים יהיו בתים מאמצים וכי במידה ולא ימצאו בתים תוכלו אתם לדאוג להם. מספר הכלבים, ובכללם הגורים, הנטושים בישראל הוא עצום, ולכן זוהי החלטה שאין לעשות בקלות ראש. חשוב לדעת כי קיימים גזעי כלבים בהם הכלבה יכולה להמליט אפילו עשרה גורים ויותר.
במידה ודאגתם לבתים טובים לכל הגורים, הנה מדריך קצר להריון והמלטה בכלבות.

זיווג:
כלבה מגיעה לבגרות מינית בגיל 6-12 חודשים, כתלות בגזע הכלבה (גזעים קטנים מוקדם יותר מגזעים גדולים). כלבה בבגרות מינית מתחילה להציג סימני ייחום. סימני הייחום כוללים הפרשות ודימום מאיבר המין, התנפחות של איבר המין, הטיית הזנב הצידה כאשר מלטפים באזור האגן והתעניינות בזכרים.

הכלבה מתייחמת פעמיים בשנה. מומלץ לא להרביע נקבות לפני מחזור הייחום השלישי, משום שבמחזורי הייחום הראשונים הכלבה עדיין צעירה ולא סיימה לגדול. הריון גוזל אנרגיה רבה הדרושה לכלבה הצעירה לגדילה והתפתחות. הריון בגיל צעיר עלול להיות בעייתי, להוביל לסיבוכים בהמלטה ולהסתיים במות הגורים ו/או הכלבה.

לפני זיווג הכלבה יש לבצע בדיקה וטרינרית כללית ומומלץ לחסן את הכלבה ולבצע טיפולים נגד תולעים. מומלץ לחזור ולתלע את הכלבה כ-3 שבועות לפני ההמלטה. כאשר הגורים יולדו, חלב האם שיינקו יכיל נוגדנים כנגד המחלות אליהן חוסנה הכלבה ויגן על הגורים הקטנים מפני הדבקה.

בן הזוג המומלץ לכלבה הוא זכר בוגר (לא גור, אך לא מבוגר) שגודלו דומה לגודל הכלבה. זיווג של זכר מגזע גדול עם כלבה מגזע קטן יכול להוביל ליצירת גורים גדולים מדי, אשר לא יצליחו לצאת באופן טבעי מאזור האגן, מצב שיצריך ניתוח קיסרי. על הזכר להיות בריא ומחוסן, כדי שלא יעביר לכלבה מחלות בעת ההזדווגות. יש לדאוג כי לזכר אין מחלות גנטיות שיכולות לעבור בתורשה לגורים, למשל אשך תמיר או מנשך לא תקין.

ניתן לקבוע את המועד המתאים לזיווג באמצעות משטחים מאיבר המין הנעשים אצל הווטרינר. במועד המתאים יש לקחת את הנקבה אל בית הזכר ולתת להם להזדווג באופן טבעי. במקרים בהם הזכר לא מצליח לבצע הרבעה, הווטרינר יכול לבצע הזרעה מלאכותית, אולם אחוזי ההתעברות גבוהים יותר כאשר הזיווג נעשה ללא התערבות חיצונית.

הריון:
הריון של כלבה נמשך בממוצע 63 ימים (כחודשיים).
בתחילת ההיריון הגורים מתפתחים לאט ויהיה קשה לקבוע בוודאות האם הכלבה התעברה או לא. החל מיום 21 הווטרינר יכול להתחיל להרגיש שלפוחיות ברחם על ידי מישוש הבטן.
החל מיום 28 להריון ניתן לראות פעימות לב של העוברים באולטרא-סאונד ולהעריך את מספר הגורים (לא ניתן לקבוע את מספר הגורים בוודאות באמצעות האולטרא-סאונד, אלא רק להעריך).

מתחילת החודש השני חלה גדילה מואצת של הגורים. הבעלים יבחינו כי הכלבה משמינה ובטנה הופכת עגלגלה. בשלב זה מומלץ להחליף את מזון הכלבה (בהדרגה) למזון גורים או מזון מניקות. מזונות אלו מכילים אנרגיה רבה הדרושה לגדילת הגורים ולייצור החלב. לא מומלץ לתת תוספי סידן, משום שאלו עלולים להזיק, אלא לדאוג להאכיל במזון איכותי. יש לתת לכלבה מזון גורים גם לאחר ההמלטה, עד לגמילת הגורים (בגיל 5-7 שבועות), ואז להחזיר שוב בהדרגה למזון בוגרים.

החל מיום 45 של ההריון חלה הסתיידות של שלד הגורים. המשמעות היא כי ניתן לזהות גורים בצילום רנטגן ולקבוע בוודאות את מספרם. בנוסף יוכל הווטרינר להרגיש את הגורים במישוש.
כשבוע לפני ההריון ניתן לראות התנפחות של העטינים, המתמלאים בחלב.

לקראת סוף ההריון הכלבה מתחילה לחפש מקום מתאים להמלטת הגורים. יש להכין לכלבה אזור בחדר חשוך, שקט וחמים, בו תוכל להמליט בסביבה רגועה. מומלץ להציב קופסת קרטון גדולה או סלסלה ולרפד אותה במצעים ושמיכות רכות. במידה ולא תכינו לכלבה מקום המלטה היא תבחר אותו בעצמה, בדרך כלל על ספה, מיטה או בארון הבגדים....

המלטה:
ההמלטה מתחלקת ל-3 שלבים:
1.      התחלת התכווצויות רחם ("צירי לידה"). הכלבה תסרב לאכול, לשחק ותראה חסרת מנוחה. לעיתים ניתן לראות רעד, התנשפויות, ליקוק של איבר המין או טפטוף חלב מהפטמות. שלב זה יכול להמשך בין 6 שעות ל-24 שעות, והוא לרוב ארוך יותר בכלבות בהריון הראשון.
2.      יציאת הגורים. הכלבה תלחץ והגורים יצאו מפתח איבר המין. הפרש הזמנים האופטימאלי בין גור לגור הוא 20 דקות עד שעה.
3.      יציאת השליה. שלב שנמשך כ-10-15 דקות לאחר יציאת הגור.

תפקיד הבעלים בהמלטה:
רוב הכלבות ימליטו באופן טבעי ללא עזרתנו.
יש להניח לכלבה להמליט בשקט, אך חשוב לפקח מרחוק על התהליך ולהיות ערניים במידה וההמלטה מסתבכת. לעיתים בהמלטה הראשונה הכלבה לא יודעת בדיוק מה לעשות, והבעלים יכולים לסייע בפתיחת שק ההמלטה של הגורים, ניתוק חבל הטבור באמצעות מטלית לחה, ייבוש הגורים ועיסוי גורים שאינם זזים להמרצת הדופק. גם כאן, עדיף להתערב כמה שפחות (במידת האפשר) ולתת לאימא כלבה לטפל בגוריה.
הגורים יתחילו לינוק כשעתיים עד ארבע שעות לאחר ההמלטה.



מתי יש לפנות לווטרינר?
-          הריון של מעל ל-65 יום ללא סימני המלטה
-          הפרשות מאיבר המין במהלך תקופת ההריון, לפני תחילת המלטה
-          הכלבה לוחצת מעל 30 דקות ללא יציאת גורים
-          לחיצות חלשות או הפסקה בלחיצות מעל ל-2-3 שעות ללא יציאת גורים
-          יותר מ-3-4 שעות עברו בין גור לגור
-          גור תקוע בתעלת ההמלטה
-          גורים חלשים שאינם זזים. לעיתים לוקח לגור קצת זמן עד שמתחיל לנוע. יש להניח לכלבה ללקקו ורק אם בטוחים שאינו מגיב לעסות את הגור עם מגבת ולהתקשר לווטרינר.
-          גורים שאינם יונקים או שהאם לא מאפשרת להם לינוק
-          כלבה חלשה או רועדת לאחר ההמלטה
-          הפרשות דמיות מאיבר המין הנמשכות יותר מיומיים לאחר ההמלטה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה