יום רביעי, 13 בנובמבר 2013

חיות הבר בישראל

ישראל היא מדינה בעלת עושר עצום של חיות בר. מגוון בעלי החיים שניתן למצוא בטבע הארץ-ישראלי כולל יונקים, ציפורים, זוחלים ודו חיים. חלק מבעלי החיים הם שוכנים קבועים בארצנו, וחלקם נודדים כל שנה לישראל ובחזרה לארצות אחרות.

לצערנו, שטחי המחיה של חיות הבר בישראל (וגם בשאר העולם) הולכים ומצטמצמים. הבנייה העירונית של כבישים ובתים פולשת לאזורי המחיה של חיות הבר, מצמצמת את תחומם ובכך פוגעת ביכולת של חיות אלו להמשיך לצוד מזון, להתרבות ואף לחיות. בנוסף קיים צייד לא חוקי של בעלי חיים למטרות אכילה, מכירה או סתם לשם הנאה של הציידים. פרמטרים אלו מביאים לכך שיותר ויותר חיות בר נעלמות מנוף ארצנו ומקומות אחרים בעולם.  



משרד החקלאות בעבר והמשרד להגנת הסביבה בהווה הם המשרדים הממשלתיים האחראים על חיות הבר בישראל וההגנה עליהם.
חוק "הגנת חיות הבר" קובע תקנות שנועדו לשמור על חיות ארצנו ולמנוע פגיעה בהם. החוק קובע כי אסור לאנשים לצוד, למכור או לגדל חיות בר ללא רישיון מיוחד. 

רשות שמורות הטבע והגנים היא הגוף שמטרתו לטפח ולהגן על הטבע, לחנך אנשים לשמירה על הטבע ועל חיות הבר, ולדאוג שתקנות משרד החקלאות ימולאו על ידי הציבור. פקחי הרשות נלחמים בצייד ובמסחר הבלתי חוקיים של חיות בר במטרה להפסיקם. בנוסף עוזרים הפקחים בכיבוי שריפות יער, הצלת חיות בר לכודות או פצועות, עזרה למטיילים וסיוע לחקלאים.


בישראל קיים בית חולים מיוחד לחיות בר, הנמצא בתוך גן החיות "הספארי" ברמת גן. אדם אשר נתקל בחיית בר פגועה יכול ליצור קשר עם בית החולים דרך האתר: http://www.wildlife-hospital.org.il/ או בטלפון 6911* הפועל 24 שעות ביממה. המטרה העיקרית של בית החולים היא לטפל בבעלי החיים בצורה הטובה ביותר ולשקם אותם בתקווה להחזירם אל הטבע.
אנשים הנתקלים בגור או גוזל של חיית בר שאינם נראים פצועים מתבקשים להשאירם במקומם. לרוב האם נמצאת בקרבת מקום, גם אם אנחנו לא רואים אותה. גורים וגוזלים קטנים מתקשים
לשרוד ללא אמם וקשה מאוד לגדל אותם בשבי.
                                        
 


בנוסף חשוב לזכור כי צבים וקיפודים, שאנשים נוהגים לאסוף לביתם, הם חיות בר מוגנות האסורות לגידול בבית. אם מצאתם צב או קיפוד בדרך, השאירו אותם בטבע, שם יוכלו להמשיך לחיות ולהתרבות להנאת כולנו. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה