יום חמישי, 13 ביוני 2013

היריון והמלטה - חתולות

חוויות ההיריון וההמלטה אצל חיית המחמד הינן חוויות משמחות ומרגשות לבעלים.
אם החלטתם לאפשר לחתולתכם להיכנס להריון ישנם מספר דברים חשובים שכדאי שתדעו.
הדבר החשוב ביותר הוא לדאוג לפני הזיווג כי לכל הגורים יהיו בתים מאמצים וכי במידה ולא ימצאו בתים תוכלו אתם לדאוג להם.
בישראל חתולי רחוב רבים, שחייהם אינם קלים. חלק מהחתולים מגיעים לעמותות אשר מנסות לדאוג להם, אך קורסות תחת מספרם הגדול. רוב החתולים נשארים ברחוב וסובלים מרעב וצמא, חום וקור, ריבים עם חתולים אחרים על אזורי מחיה, מזון ונקבות, סכנות דריסה והתעללות מצד בני האדם.
במידה ואתם עדיין מעוניינים שחתולתכם תמליט, ודאגתם לבתים טובים לכל הגורים, הנה מדריך קצר להריון והמלטה בחתולות.

זיווג:
חתולה מגיעה לבגרות מינית בסביבות גיל 6 חודשים. כאשר החתולה מגיעה לבגרות מינית היא תתייחם. ייחום החתולה הוא עונתי ומתרחש בתקופת האביב והקיץ. בעת הייחום החתולה מציגה התנהגות של התפנקות יתר, יללות והרמת אזור האגן.
לעומת הכלבה, הביוץ אצל החתולה הוא ביוץ מושרה. המשמעות היא כי החתולה תהיה מיוחמת עד אשר תזדווג עם זכר. אם לא מתקיימת הרבעה תחזור התנהגות הייחום כל שלושה שבועות, והיא עלולה להמשיך מספר חודשים.
ביוץ מושרה הוא גם הסיבה בגללה חתולה אשר הזדווגה עם מספר זכרים יכולה להמליט שגר שבו גורים מאבות שונים.

מומלץ לא להרביע נקבות לפני מחזור הייחום השלישי, משום שבמחזורי הייחום הראשונים החתולה עדיין צעירה ולא סיימה לגדול. הריון גוזל אנרגיה רבה הדרושה לחתולה הצעירה לגדילה והתפתחות. הריון בגיל צעיר עלול להיות בעייתי, להוביל לסיבוכים בהמלטה ולהסתיים במות הגורים ו/או החתולה.
לפני זיווג חתולה יש לבצע בדיקה וטרינרית כללית ומומלץ לחסן את החתולה ולבצע טיפולים נגד תולעים. כאשר הגורים יולדו, חלב האם שיינקו יכיל נוגדנים כנגד המחלות אליהן חוסנה החתולה ויגן על הגורים הקטנים מפני הדבקה.
בן הזוג המומלץ לחתולה הוא זכר בוגר (לא גור, אך לא מבוגר) שגודלו דומה לגודל החתולה, או קטן ממנה. על הזכר להיות בריא ומחוסן, כדי שלא יעביר לחתולה מחלות בעת ההזדווגות.
במועד המתאים יש לקחת את הנקבה אל בית הזכר ולתת להם להזדווג באופן טבעי. הזרעה מלאכותית של חתולות היא פרוצדורה מסובכת שכמעט ואינה נעשית.

הריון:
הריון של חתולה נמשך בממוצע 63 ימים (כחודשיים).
כחודש לאחר ההרבעה ניתן יהיה לראות השמנה של החתולה, גדילת פטמות ועלייה בתאבון. בשלב זה יש להחליף את מזון החתולה (בהדרגה) למזון מניקות או מזון גורי חתולים. מזונות אלו מכילים אנרגיה רבה הדרושה לגדילת הגורים ולייצור החלב. לא מומלץ לתת תוספי סידן, משום שאלו עלולים להזיק, אלא לדאוג להאכיל במזון איכותי. יש לתת לחתולה מזון גורים גם לאחר ההמלטה, עד לגמילת הגורים (בגיל 5-7 שבועות), ואז להחזיר שוב בהדרגה למזון בוגרים.
החל מיום 21 הווטרינר יכול להתחיל להרגיש שלפוחיות ברחם על ידי מישוש הבטן.
החל מיום 26 להריון ניתן לראות פעימות לב של העוברים באולטרא-סאונד ולהעריך את מספר הגורים (לא ניתן לקבוע את מספר הגורים בוודאות באמצעות האולטרא-סאונד, אלא רק להעריך).
החל מיום 38 של ההיריון חלה הסתיידות של שלד הגורים. המשמעות היא כי ניתן לזהות גורים בצילום רנטגן ולקבוע בוודאות את מספרם. בנוסף יוכל הווטרינר להרגיש את הגורים במישוש.
לקראת סוף ההיריון, יש לסדר לחתולה, כמו לכלבה, אזור המלטה חשוך, יבש וחמים. רוב החתולות יעדיפו להמליט ללא נוכחות הבעלים ונוכחותם יכולה לגרום לסטרס שיעכב את ההמלטה. ידוע גם על חתולות שהרגו את גוריהן בגלל שהרגישו מאוימות על ידי הבעלים או חיות מחמד אחרות בבית.


המלטה:
ההמלטה מתחלקת ל-3 שלבים:
1.      התחלת התכווצויות רחם ("צירי לידה"). החתולה תכין את עצמה להמלטה, תפסיק לאכול ותהיה חסרת מנוחה. שלב זה נמשך לרוב כ-6-12 שעות.
2.      יציאת הגורים. החתולה תלחץ והגורים יצאו מפתח איבר המין. מיד עם יציאת הגור החתולה קורעת את שק השפיר, מנתקת את חבל הטבור ומלקקת את הגור להמרצת זרימת הדם.
3.      יציאת השליה. שלב שנמשך מספר דקות לאחר יציאת הגור. החתולה לרוב תאכל את השליה בשלמותה.



מתי יש לפנות לווטרינר?
סיבוכים בזמן המלטה אינם נפוצים אצל חתולים.
יש ליצור קשר אם הווטרינר במידה והחתולה נראית חלשה בזמן ההמלטה או אחריה, אינה לוחצת להוצאת הגורים לאחר תחילת ההמלטה או במקרים בהם מופיעות הפרשות מסריחות מאיבר המין בזמן ההיריון, ההמלטה או אחריה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה