יום חמישי, 14 באפריל 2016

טפילים פנימיים בזוחלים

בשנים האחרונות, מספר הזוחלים (לטאות, צבים ונחשים) המוחזקים כחיות מחמד עלה משמעותית ויחד עם זאת הצורך לטיפול וטרינרי מקצועי בהם.


טפילים פנימיים מסוגים שונים מהווים גורמי מחלה נפוצים בזוחלים. הטפילים הנפוצים ביותר הם טפילי מערכת העיכול, כגון תולעים שונות ופרוטוזואות (יצורים חד-תאיים). לעיתים קרובות נגיעות בטפילים יכולה להחמיר את מצבו של זוחל החולה במחלה אחרת.

דרכי הדבקה
זוחלים יכולים להידבק בטפילים במגוון דרכים: ממזון נגוע, מצואה נגועה של זוחלים אחרים ומהמצע. תתכן אף הדבקה חוזרת מצואה של אותו פרט ובכך הגדלה של מספר הטפילים שבהם הזוחל נגוע.

סימנים קליניים
לרוב נראה בעיות הקשורות למערכת העיכול: שלשולים, הקאות, חוסר תיאבון, אי-אכילה ואף רזון קיצוני.
במידה פחותה, ייתכנו גם סימנים הקשורים למערכות אחרות בגוף הזוחל: קשיי נשימה, מגבלות בתנועה ואף הגדלה של איברים פנימיים שונים.

אבחון
האבחון מתבצע לרוב בבדיקת צואה פשוטה המובאת ע"י הבעלים, בה ניתן לזהות את ביצי הטפילים.
אם הזוחל אינו אוכל ולכן לא נותן צואה, ניתן לבצע במרפאה, בפרוצדורה קצרה וללא צורך בטשטוש, שטיפה של אזור הביב (הקלואקה) להשגת דגימה עבור הבדיקה.

ביצי תולעים (Oxyurids) שנמצאו בבדיקת צואה תחת עדשת המיקרוסקופ:



טיפול
בעת רכישת זוחל חדש רצוי להביאו לבדיקה וטרינרית הכוללת בדיקה גופנית ובדיקת צואה לטפילים. לאחר מכן מומלץ להביא את הזוחל לבדיקה ע"י וטרינר אחת לשנה.
כאשר מוצאים בבדיקת צואה טפילים, יש צורך בטיפול הכולל מתן תרופה נגד טפילים, לרוב בצורת סירופ הניתן דרך הפה. יש לחזור על הטיפול לאחר 10 ימים ולבצע בדיקת צואה חוזרת מספר ימים לאחר מכן בכדי לבחון את הצלחת הטיפול.

מניעה
מניעה היא חשובה ביותר.
בזוחלים החיים בטבע קיים מגוון גדול של טפילים ונגיעות גבוהה יותר. מסיבה זו (ומסיבות נוספות) לא מומלץ לרכוש זוחלים שמקורם מהטבע, אלא רק זוחלים שבקעו בשבי.
חשוב להקפיד על שמירה על ניקיון כלוב הזוחל ועד כמה שניתן מניעה של מגע של הזוחל עם צואה. רצוי להקפיד על היגיינת המזון המוגש לזוחלים (שטיפה של ירקות, הגשה של מזון מהחי לאחר שנשמר בהקפאה).


במידה ורוכשים זוחל חדש המיועד להצטרף לכלוב ובו זוחלים הנמצאים כבר בבית, רצוי להחזיקו בבידוד למשך כחודש ולצרפו רק לאחר שנבדק ע"י וטרינר ונמצא בריא וללא נגיעות בטפילים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה