יום רביעי, 7 באוגוסט 2013

מכת חום

עונת הקיץ מאופיינת בימים חמים, מלאי שמש, וחופש גדול המאפשר לילדים להקדיש זמן רב יותר לחיית המחמד. אולם, הקיץ מביא איתו גם סכנות רבות. מכת חום הינה מהסכנות הנפוצות והקטלניות ביותר בימי השרב הישראלי.

מהי מכת חום?
חום הגוף הנורמלי של כלבים גבוה מזה של בני אדם ונע בין 38 – 39.4 מעלות. עליה בחום הגוף יכולה להיות תוצאה של מחלה (דלקת, זיהום, גידול) או כתוצאה של חוסר יכולת של הגוף לווסת את הטמפרטורה, כפי שמתרחש במכות חום.

כלבים כמעט ואינם מזיעים, ומקררים את עצמם בעיקר על ידי הלחתה (נשימה מהירה עם פה פתוח וריור). כאשר טמפרטורת הסביבה והלחות גבוהות, היכולת לאבד חום פוחתת, וטמפרטורת הגוף תעלה. עליה בטמפרטורת הגוף מעל ל-41 מעלות מביאה לפגיעה בשומנים, חלבונים ואנזימים החשובים לתפקוד מערכות הגוף השונות, ובסופו של דבר מביאה לפגיעה כללית באיברי הגוף ואף למוות.

סימנים קליניים
לרוב יופיעו הסימנים לאחר בילוי זמן ממושך בשמש או לאחר פעילות מאומצת.

"תשישות חום" (המצב הקל יחסית של מכת חום) מתאפיינת בחום גבוה, חולשה, קצב נשימה מהיר, הקאות ו/או שלשולים והתייבשות.
מכת חום חמורה יותר כוללת, בנוסף לחום גבוה של מעל ל-41 מעלות, גם סימנים של שוק ופגיעה באיברים: התמוטטות, בעיות עצביות, קצב לב וקצב נשימה מהירים, דופק חלש ולא סדיר ואף דימומים.

טיפול
מכת חום היא מקרה חירום. במידה ואתם חושדים כי כלבכם סובל ממכת חום יש לקררו באמצעות מים ומגבות רטובות (לא באמצעות קרח!) ולהביאו לווטרינר בדחיפות.
הווטרינר יערוך בדיקה גופנית מקיפה להערכת מצבו של הכלב. בנוסף מומלץ לבצע בדיקת דם, שעל פיה ניתן להעריך האם נגרם נזק פנימי לתאים ואיברי הגוף השונים.

במידה והכלב סובל מתשישות חום בלבד, הטיפול יכלול קירור, מתן נוזלים וטיפול תומך.
במידה והכלב סובל ממכת חום יינתן טיפול בהתאם לפגיעות השונות ולתוצאות בדיקות הדם. לעיתים יהיה צורך באשפוז ארוך טווח, ואז יופנה הכלב לבית החולים הווטרינרי או למרכז חירום אחר להמשך טיפול. ישנם מקרים בהם הנזק לאיברים הוא בלתי הפיך, והתוצאה תהיה מוות או המתת חסד.

מניעה
50% מהכלבים הסובלים ממכת חום ימותו או יומתו במהלך היממה הראשונה להופעת הסימנים עקב פגיעות קשות ובלתי הפיכות במערכות הגוף. לכן ישנה חשיבות גדולה לנושא המניעה.
קיימים מספר כללים שחשוב לאמץ על מנת למנוע התפתחות של מכת חום אצל כלבכם:
1. אסור להשאיר כלבים ברכב חונה, אפילו כאשר החלון מעט פתוח. הטמפרטורה בתוך רכב סגור עולה בצורה קיצונית תוך מספר דקות.
2. בימים חמים יש להקפיד על טיולים בשעות הפחות חמות, שעות הבוקר המוקדמות ושעות הערב והלילה. כמו כן יש להקפיד על טיול קצר, ללא מאמץ, ונגישות למים.
3. יש לדאוג לאזורי צל ומים קרים בכל עת לכלבים החיים בחצר.
4. תשומת לב מיוחדת נדרשת לכלבים זקנים, שמנים, בעלי אף פחוס או חולים, ובעיקר כאלה בעלי היסטוריה של בעיות לב, בעיות נשימה או עוויתות. כלבים אלו מתקשים אף יותר מהאחרים לקרר את עצמם ולשמור על טמפרטורת גוף תקינה.

חשוב לזכור כי למרות שאנו נתקלים בעיקר בכלבים הסובלים ממכת חום, כל בעל חיים יכול להיפגע (גם בעלי חיים אקזוטיים כמו מכרסמים או ציפורים) והכללים למניעה חלים גם עליהם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה